Eleganckie wesele w sali bankietowej, czyli jakie?

Niezależnie od trendów i indywidualnych preferencji, często jednym z pierwszych skojarzeń, kiedy mamy na myśli wesele, jest słowo elegancja. O podpowiedzi, na co zwrócić uwagę, kiedy zależy nam na tym, aby przyjęcie ślubne było szykowne, poprosiliśmy Magdalenę Matkowską, właścicielkę sali bankietowej Sarah w podwrocławskich Kuklicach.

Elegancja na sali weselnej może być wyrażana na wiele sposobów i pod wpływem różnorodnych inspiracji, jednak pewne elementy pozostaną niezmienne. Choć niektóre rzeczy mogą wydawać się oczywiste, postanowiliśmy – przy eksperckim wsparciu Magdaleny Matkowskiej z sali bankietowej Sarah – wymienić elementy, które tworzą klimat przyjęcia, a także takie, które są nieodzowne dla organizacji i obsługi sali. 

Oświeć mnie!

Większość przyjęć weselnych zaczyna się późnym popołudniem lub wczesnym wieczorem, co sprzyja tworzeniu klimatu sali światłem. Elegancja będzie się tu przejawiać w dobrze zaplanowanym oświetleniu sali, gdzie nikt nie będzie czuł się oślepiony, ale i wyraźnie będzie widział osoby siedzące w pobliżu. Świece, które potrafią zdziałać naprawdę cuda w kwestii tworzenia atmosfery, nie powinny zasłaniać widoku rozmówcom przy stole. Wspaniale prezentują się w szklanych naczyniach lub wysokich świecznikach, dając piękne refleksy oraz klimatycznie oświetlając twarze weselników. Generalnie to ciepłe światło nadaje elegancji, z wyjątkiem kryształowych żyrandoli, które najlepiej prezentują się przy użyciu transparentnych żarówek o zimnym nasyceniu. Te jednak są zazwyczaj umieszczone wysoko, nie wpływając na oświetlenie twarzy osób bawiących się na parkiecie i siedzących przy stołach. [Kryształowe akcenty, na przykład zawieszki, przy umiarkowanych dekoracjach – z użyciem kwiatów i świec, to gwarancja eleganckiej atmosfery na sali!

klimatyczna sala weselna

świeczki na weselu

dekoracje stołów na weselu

Motyw przewodni 

Decydując się na konkretny motyw przewodni, warto mieć na uwadze, że elementów wzmacniających jego przekaz nie powinno być na sali zbyt wiele. Przykładowo, sympatię pary do klimatu wsi (od Mazur po Prowansję) można oddać wykorzystując zastane atuty sali – jak choćby ceglane elementy sufitu i ścian lub wykończenia w stylu przywodzącym na myśl rustykalny. 

dekoracje stołów weselnych

Dekoracje nie powinny być zbyt dosłowne, bo o eleganckim klimacie przyjęcia decyduje harmonia, spójność i symbolika. To oczywiście praca dla dekoratora lub osób uzdolnionych artystycznie, ale nawet, gdy tylko zamawiamy usługę, na salę weselną należy patrzeć całościowo, aby móc wychwycić jej słabe i mocne strony. Dekoracjami wiele można „ugrać”, chcąc uwypuklić to, co jest tego warte i kamuflując to, co może zaburzyć harmonię pomieszczenia, w którym odbędzie się przyjęcie.

pierwszy taniec na sali

Sala weselna SARAH

Sala weselna SARAH

Sala weselna SARAH

okrągłe stoły podczas wesela

Decydując się na prawdziwą salę bankietową, której obsługa ma duże doświadczenie w organizacji różnego rodzaju przyjęć, można nie tylko liczyć na otwartość we współpracy przy dekoracji sali, ale przede wszystkim na znajomość potencjału przestrzeni, w której można zrealizować  wspaniałe pomysły, bo już samo miejsce reprezentuje elegancję i styl. 

rustykalne dekoracje stołów

Uniwersalnie białe ściany, nienarzucające kolorystyki dekoracji elementy wyposażenia wnętrza pozwalają na dowolną aranżację – rozumie to coraz więcej restauratorów i właścicieli sal bankietowych. Okrągłe stoły to taki element wyposażenia sali weselnej, który pozwala na osiągnięcie wrażenia eleganckiego przyjęcia – niezależnie od stylizacji uroczystości.

stoły weselne

Spójność to podstawa

Chaos nijak nie kojarzy się z elegancją. Dotyczy to nie tylko dekoracji, ale i samej zastawy, obrusów, krzeseł. Czego powinniśmy oczekiwać, wybierając salę na eleganckie przyjęcie? Ładnej, spójnej zastawy – talerze nie powinny różnić się między sobą odcieniem, na pewno powinny być w idealnym stanie, bez jakichkolwiek uszkodzeń, co niestety nie jest oczywiste dla wszystkich organizatorów imprez. To samo dotyczy sztućców oraz szkła do napojów i ich usytuowania na stołach. Wprawni kelnerzy ułożą sztućce zgodnie ze sztuką błyskawicznie i wymienią je, w razie potrzeby, dyskretnie i nie przeszkadzając gościom. 

okrągłe stoły na weselu

dekoracje krzeseł na weselu

Jeśli nie odpowiadają nam pokrowce na krzesła i obrusy na stoły dostępne w obiekcie, można skorzystać z usług firmy dostarczającej te elementy wystroju. Często sami właściciele sal, jeśli nie dysponują tkaninami poza klasycznymi odcieniami bieli, polecają współpracujące z nimi firmy. Warto dopytać, czy w cenie wynajmu sali lub wypożyczenia pokryć na krzesła zawarty jest koszt ich prania, co jest standardowym elementem takiej usługi. 

białe obrusy na weselu

elegancka sala weselna

elegancka sala weselna

Dobra komunikacja

Na tę pomiędzy gośćmi mamy pewien wpływ, przeznaczając dla nich miejsca w odpowiedniej konfiguracji, aby nie spotkać ze sobą członków rodziny albo znajomych między którymi istnieją jakieś animozje. ;-) My mówimy tu jednak o tak zwanych ciągach komunikacyjnych, czyli możliwości swobodnego poruszania się gości i samej pary młodej przy stołach, ale i przy szatni czy toaletach. Zbyt ciasno rozstawione talerze, krzesła przy samej ścianie, albo zbyt blisko do siebie „plecami”, wprowadzają zamieszanie przy przemieszczaniu się weselników. Mogą wprawiać także w zakłopotanie, bo nie każdy lubi bliski kontakt fizyczny, a dodatkowo mogą zagrażać bezpieczeństwu kreacji pań i strojów panów (rozdarcie rękawa, podwinięcie się sukni, itp. itd.). 

wesele w stodole

Warto też sprawdzić, czy goście, przemieszczając się po obiekcie, nie natkną się na otwartą kuchnię, lub na... schowek ze szczotkami, spiżarnię czy magazynek. Dla komfortu gości, koniecznie należy upewnić się, czy nikt nie będzie siedział w przeciągu lub zbyt blisko głośników. 

okrągłe stoły na weselu

Bez wstydu

Wybierając zespół i wodzireja czy DJ-a, warto zapoznać się z nagraniami ze zrealizowanych przez nich imprez. Marząc o eleganckiej oprawie przyjęcia weselnego, powinniśmy mieć pewność, że zatrudnione przez nas osoby nie będą wygłaszać niestosownych żartów, wymuszać na gościach udziału w zabawach, ani komentować w nietaktowny sposób zdarzeń ani zachowania osób, czy ich relacji. Także repertuar muzyczny dobrze ustalić z wyprzedzeniem, aby uniknąć zbyt rubasznych tekstów czy piosenek z gatunku, który nie ma nic wspólnego z dobrym gustem. ;-)

zespół weselny

O tym, że kelnerzy mają zachowywać się profesjonalnie (uprzejmie i z klasą) przez cały czas trwania imprezy, do ostatniego gościa, nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć. Warto jednak porozmawiać z managerem sali i upewnić się, czy te wartości są mu/jej bliskie i czy świadkowie, którzy zazwyczaj pilnują porządku w trakcie wesela, nie będą musieli zwracać uwagi na zachowanie obsługi sali. Czasem problem tkwi w konkretnym człowieku, a nie stanowi o standardzie obiektu – dlatego tym bardziej warto zawczasu wiedzieć do kogo zwrócić się z ewentualnym problemem.

kelner na weselu

Aby przyjęcie było eleganckie, trzeba zadbać o warunki do tego w każdym obszarze, o których wspomnieliśmy. Namawiamy, aby nie tworzyć tu pozorów ani nie ulegać przesadzie. Lepiej postawić na prostotę, umiar w dekoracjach stołów i krzeseł na rzecz wygody, przestrzeni i subtelnych akcentów. To one, w połączeniu z pięknym światłem i wyczuciem wodzireja, członków zespołu muzycznego lub DJ-a, a przede wszystkim obsługi sali sprawią, że goście będą czuli się swobodnie. Wszak elegancja to przede wszystkim dobre maniery, a komfort i miła, pełna szacunku atmosfera to obowiązkowe gesty wobec gości, którzy zechcieli świętować z młodą parą jej wielki dzień.

Nasz ekspert

Magdalena Matkowska – właścicielka sali bankietowej Sarah w Kuklicach, niedaleko Wrocławia. 

Od lat zajmuje się organizacją wesel, imprez okolicznościowych oraz aranżacją wnętrz, w tym oprawą florystyczną. Ma wieloletnie doświadczenie zdobywane zarówno w praktyce, jak i na licznych kursach z zakresu wedding planningu. 

Podkreśla, że w pracy bardzo ważne jest dla niej indywidualne podejście do klienta poprzez zrozumienie potrzeb i oczekiwań związanych z organizacją przyjęcia.  

Wielbicielka elegancji i estetyki. Prywatnie matka dwóch dorosłych synów, pasjonatka fotografii i mody.