budżet ślubu i wesela

Dobry plan to połowa sukcesu - przygotowujemy budżet

Koszty ślubu i wesela to złożony temat. Bardzo wiele zależy od tego, jakim budżetem dysponujecie, jak duże wydarzenie chcecie zorganizować i ile jesteście skłonni zrobić na własną rękę. W przypadku, gdy macie do dyspozycji większe kwoty (np. w sytuacji, gdy finansowo wspierają Was rodzice), możecie pozwolić sobie na więcej - z drugiej strony mniejszy budżet nie musi wcale oznaczać skromniejszej imprezy - po prostu konieczna będzie większa kreatywność.

Oszacujcie swoje możliwości

Zacznijcie od podsumowania środków, jakimi dysponujecie. Czy macie własne oszczędności, które jesteście skłonni przeznaczyć na organizację? Porozmawiajcie z rodzicami - czy chcą wesprzeć was finansowo? Pieniądze to delikatny temat, ale musicie wiedzieć, na czym stoicie. Jeśli rodzice określą kwotę, jaką są w stanie Was wspomóc, dodajcie ją do budżetu.

Od otrzymanej kwoty odejmijcie 5%. To będzie Wasz fundusz rezerwowy, z którego będziecie mogli pokryć nieprzewidziane wydatki - a możecie być pewni, że takie się pojawią. Pozostała kwota to Wasz budżet ślubny. Pamiętajcie, że nie jest on z gumy - oznacza to, że jeśli na coś wydacie większą kwotę, niż pierwotnie planowaliście, to na coś innego będziecie musieli przeznaczyć mniej pieniędzy.

Największym wydatkiem przy organizacji ślubu i wesela jest koszt sali oraz menu weselnego. Może stanowić on nawet połowę całego budżetu. Z uwagi na to, dobrym pomysłem może być podzielenie połowy kwoty, którą dysponujecie przez planowaną ilość gości. Dzięki temu będziecie wiedzieć, ile pieniędzy możecie przeznaczyć na osobę, co przyda się na etapie wyboru sali. Im więcej gości, tym droższe będzie wesele, zatem zastanówcie się dobrze nad tym ile osób zapraszacie.

Skoro mamy już wstępnie ustalony budżet, jakim dysponujecie, oraz odłożoną kwotę na awaryjne wydatki, czas przejść do najbardziej czasochłonnego, ale i najważniejszego etapu planowania całego wydarzenia czyli wyboru firm z branży ślubnej.

Poza kosztem sali weselnej, Wasz budżet obciążą:

  • zespół/DJ,
  • fotograf,
  • kamerzysta,
  • alkohol,
  • ubiór Panny Młodej i Pana Młodego,
  • obrączki,
  • podróż poślubna (jeśli ją planujecie),
  • zaproszenia,
  • inne, drobniejsze wydatki.

Szczegóły dotyczące poszczególnych elementów koniecznych w organizacji znajdziecie w kolejnych artykułach tego poradnika. Jest ich całkiem sporo, więc aby nie pogubić się w tym wszystkim, warto wesprzeć się narzędziem, które pozwoli Wam śledzić wszystkie wydatki. Można to zrobić korzystając z różnych metod - najprostsze będzie zapisywanie wszystkich wydatków na kartce.

Jeśli potraficie obsługiwać Excela, to narzędzie ułatwi Wam sumowanie i podsumowywanie kosztów. W sieci znajdziecie też dedykowane aplikacje do zarządzania ślubnym budżetem.

Zapisujcie wszystkie wydatki, nawet te najdrobniejsze jak zakup podwiązki, czy manicure przed ślubem. Często okazuje się, że suma tych mniejszych kwot staje się znaczącą częścią całkowitego budżetu. Jeśli więc ich nie uwzględnicie, może się okazać, że zabraknie Wam pieniędzy na rzeczy niezbędne.

Jeśli po podsumowaniu wszystkich planowanych wydatków kwota całkowita przekroczy Wasze najśmielsze oczekiwania, nie wpadajcie w panikę. W kolejnych rozdziałach tego poradnika przygotowaliśmy mnóstwo przydatnych porad, które pozwalają na obniżenie kosztów ślubnych.

Spodobał Ci się ten artykuł? Poleć go znajomym!

Kliknij w jeden z przycisków społecznościowych poniżej.